Jak oszczędzić na dużych obiektach dzięki systemowi OXYCOM
Supermarkety należą do najbardziej energochłonnych obiektów
Zużycie energii elektrycznej do napędu urządzeń chłodniczych eksploatowanych w supermarketach stanowi ok. 35÷50% ogólnego zużycia energii elektrycznej (wg badań francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią – ADEME). Średnie zużycie energii elektrycznej w sklepach wielkopowierzchniowych [569 kWh/(m2·a)] jest znacznie większe niż w innych obiektach. Dlaczego? Jest to spowodowane znacznym zapotrzebowaniem na energię elektryczną do:
- chłodzenia/podgrzewania produktów żywnościowych,
- intensywnego oświetlenia,
- wentylacji mechanicznej i klimatyzacji pomieszczeń.
Ponadto obiekty handlowe są z reguły eksploatowane przez długi czas w ciągu doby, jak również przez wiele dni wolnych od pracy.
Wykres nr 1 – zużycie energii w supermarkecie.
Źródło – Chłodnictwo i Klimatyzacja nr 10/2013.
Redukcja kosztów energii zużywanej w supermarketach staje się niezwykle znacząca
Urządzenia chłodnicze stosowane w supermarketach zużywają znaczne ilości energii. Określenie wydajności chłodniczej dla mebli przeznaczonych do przechowywania określonego asortymentu towaru następuje na podstawie bilansu energii w oparciu o następujące parametry wyjściowe:
- temperatura pracy mebla chłodniczego,
- parametry otoczenia, przy których dany mebel chłodniczy będzie pracować.
Czas pracy agregatu lub samego parownika przyłączonego do instalacji zewnętrznej są zależne od temperatur panujących wewnątrz mebla.
Wykres nr 2 – Zależność zapotrzebowania mocy chłodniczej oraz elektrycznej w zależności od temperatury otoczenia.
Źródło – opracowanie własne
Wysoka temperatura powoduje w najlepszym wypadku zwiększony pobór prądu przez agregaty, ze względu na wyższą temperaturę skraplania i wyższe straty ciepła przez same meble, w związku z wyższą temperaturą w sklepie. W najgorszym wypadku może dojść do sytuacji, gdzie temperatura otoczenia nie pozwoli na utrzymanie właściwych parametrów wewnątrz mebli chłodniczych, nawet w przypadku ich ciągłej pracy.
Najlepszym rozwiązaniem jest wyżej wymienionego problemu klimatyzacja sklepu, która pozwoli na odprowadzenie nadmiaru ciepła na zewnątrz.
Wykres nr 3 – Koszty eksploatacyjne supermarketu
Źródło – Opracowanie własne
Dlaczego warto wyposażyć sklep w urządzenia OXYCOM?
- obniżenie kosztów eksploatacyjnych sklepu, nawet do 5%,
- zmniejszenie temperatury do zalecanej przez producenta mebli chłodniczych co najmniej (do 25 stopni C),
- wydłużona żywotność urządzeń i instalacji chłodniczych,
- większe odczucie komfortu w sklepie przez klientów,
- odpowiednia wilgotność powietrza,
- optymalna temperatura przechowywania towarów suchych, wyrobów z czekolady, warzyw, owoców, napojów, itp.,
- system wentylacji hal IntrCooll firm optymalizuje pracę urządzeń chłodniczych z własnymi agregatami wewnętrznymi, co również wpływa bezpośrednio na oszczędność energii elektrycznej oraz trwałość tych urządzeń,
- oxycom jest innowacyjnym i proekologicznym rozwiązaniem, nie zawierającym gazów cieplarnianych.
Red.